Učimo zajedno :)
Likovno stvaralaštvo, glaza, bajke, pjesmice
Zašto je važno dječje likovno stvaralaštvo ?
Putem likovnog rada dijete prirodno izražava sebe i svoja opažanja. Ono je tada izvorno i orginalno te se kroz rad vidi njegov razvoj iz dana u dan. Uz poštivanje djeteta i međusobnog povjerenja bitna je i analiza likovnih radova kao pokazatelja razvoja njegovih likovnih, ali i i općih sposobnosti.
- Uključivanje djece u likovnu umjetnost znači i upoznavanje djece sa mnogim poznatim likovnim umjetnicima. Njihova djela kvalitetan su izbor za rad s djecom te njihovo uključivanje u likovne procese razvija u svakom djetetu smisao za svaralaštvo i samostalnost, sposobnost kritičkog mišljenja te potiče kognitivni razvitak. Djecu na taj način uvodimo u likovnu umjetnost i razvijamo im pozitivan stav prema umjetnosti, ali i potičemo ih na vlastiti likovni izričaj.
"Kada sam bio dijete, crtao sam kao Rafael, ali zato mi je trebao cijeli život da naučim crtati kao djeca." -Pablo Picasso
Razvoj glazbenih sposobnosti
Glazbene sposobnosti su nasljeđene biološke mogućnosti prepoznavanja i repordukcije zvuka i zvukovnih kombinacija. Na razvoj djetetove glazbene sposobnosti ima vrlo velik utjecaj okolina u kojoj boravi od najranije dobi, zato dijete od početka treba izložiti pjevanju i glazbi, te mu omogućiti aktivno sudjelovanje u glabenom doživljaju. I zato :
- često pjevate djetetu, puštajte glazbu
- tiho pjevajte dok se prematate ili uspavljujete
- uključujte dijete u pjevanje pomicanjem djetetovih nožica ili ručica u ritmu
- istražujte razne instrumente
- plešite uz glazbu
- stvarajte i improvizirajte svoje pjesme i pokrete
- slušajte klasičnu glazbu
- :)
Pjesme i recitacije
- Molim, hvala, izvoli, oprosti
- Nije lako bubamarcu
- Kad se male ruke slože
- Kad si sretan
- Iš'o medo u dućan
- Imali smo pile
- Visibama mala
- Zubi
Mačak tihotapac
Tko to ide tapa-tap,tapa-tap,tapa-tap? Tko to ide tapa-tap,tap,tap,tap?
Nismo sami tu, zar ne? Gle,u kutu nešto sja,
I kroz tamu sad se vide sjajna oka dva. Al igračka ta živa djecu splaši koji put,
Jer nečujno u mraku brzo stiže bilo kud. To je mačak tihotapac,
ššššš šššš šššš
Mili mačak mekošapac,
tapa-tap, tap, tap,
miiiijauuuuuu !!! :)
Nekoliko savjeta :)
- Važno je da obraćate pozornost na rezultat likovne aktivnosti
- nemojte djetetu nadmetati rješenja ili popravljati crteže
- kontroliranjem rada, ograničavanjem vremena, požurivanjem i ismijavanjem pridonosimo negativan stav djeteta prema umjetnosti
- u fazi šaranja treba usmjeriti djetetovu pažnju na njegov rad ( " Vidi kako si lijepo napravio ovaj krug" )
- djetetu omogućite što više istraživanja s različitim materijalima, bojama i sl..
- omogućite djetetu papire raznih boja i veličina, različite vrste olovaka, flomastera i kistova
- razgovarajte s djetetom o njegovom radu ( "Što si to nacrtao, Koje boje si koristio?")
- pozitivno utječe na djetetove fizičke i umne sposobnosti
- slušanjem potičemo rad mozga
- znatno bolja kreativnost i apstraktno mišljenje
- pozitivan utjecaj na motoričke vještine : fina i gruba motorika
Lutkica
Imali smo lutkicu, Bila nam je draga, Jedne nam je večeri, Pala sa ormara. Pozvali smo doktora, Doktor zvao medu, Medo kaže : Hm hm hm Bit će sve u redu!
Zašto su važne priče, slikovnice? Što su bajke?
Čitanje priča važno je za stvaranje obostrane komunikacije između roditelja i djeteta. Dijete osjeća povezanost s osobom koja joj čita ili priča priču. Dijete slušanjem obogaćuje svoj riječnik, usredotočeno je na glas bake, djeda, roditelja, tete koja mu priča određeno štivo. Kroz likove u priči lakše će razumjeti pojmove kao što su sretan, tužan, uplakan..lakše će razumjeti osjećaje kroz neki izmišljeni lik. Slušanje priča potiče i razvijanje dječje mašte koja je svi znamo nepredvidiva.
Što čini kvalitetnu slikovnicu?
- potpisan je autor teksta i ilustracija
- likovni sadržaj je orginalan i bogat
- kvalitetan jezik i stil
- odsutnost deklarativnosti i patetike
- tema nije nadvladala pjesnicčki jezik
- tekst slikovnice prilagođen je djetetovoj sposobnosti razumijevanja poruke koji prenosi zanimljiv i smislen, pisan jasnim djetetu razumljivim jezikom te jezično ispravan
Bajke
Bajka je jedinstvena književnoumjetnička forma i u sebi sadrži izravna i skrivena značenja. Za djecu same riječi bajke posreduju ono što dijete treba - Doživljaj. Slušajući je djeca uvježbavaju smislenu osjećajnost i osjećajno mišljenje i dobivaju materijal za obogaćivanje i građenje unutarnjeg svijeta. Dok pričamo bajku ulazimo u komunikaciju s djecom --bajka stvara odnos, stvara bliskost.
Što djeca razumiju kad im pričamo bajku? Djeci je teško ono što je izrečeno predočiti u slikama, treba im istu priču pročitati barem 2 puta ili nekoliko dana za redom. Postavaljmo im pitanja kod ponovljenog čitanja i na taj način provjeravamo dječje razumijevanje ispričanoga. Cilj kojem težimo je dovesti djecu do samostalnog i potpunog jezičng izričaja.
Što nakon čitanja priče/bajke?
- napravi lutku
- napravimo igrokaz
- izmisli drugačiji završetak priče
- zamisli da si lik iz priče, što bi radio/la nakon priče
- koji je najsretniji/najtužniji dio priče
- nacrtaj likove koji se spominju u priči
- nacrtaj gdje se zbiva radnja priče
- kada se događa radnja?
- izmisli i nacrtaj naslovnu stranu za priču
Bajke i priče za djecu
- Poštarska bajka, Ježeva kućica
- Zlatokosa i tri medvjeda, Maca papučarica
- Vuk i sedam kozlića, Kako su zebre dobile pruge
- Bambi, Puž slikar
- Tri praščića, 101 dalmatinac
- Šuma Striborova